Istoria
Coca-Cola de la 1886 pana in prezent
Coca-Cola
este bautura racoritoare care este savurata de sute de milioane de
ori pe zi de oameni de pe tot globul. Forma familiara a sticlei de
Coca-Cola si sigla, care sunt marci inregistrate, sunt cele mai recunoscute
simboluri comerciale din lume.
“ Istoria Coca-Cola” este povestea produsului cu cel mai
mare succes din istoria comertului si a oamenilor carora li se datoreaza
atractia sa unica. Urmatoarele pagini prezinta numai cateva exemple
dintre milioanele de reclame si obiecte, care au facut din Coca-Cola
un simbol fara varsta al bauturilor racoritoare de calitate.
NASTEREA
UNEI IDEI RACORITOARE
Produsul
care a dat cel mai cunoscut gust s-a nascut in Atlanta, Georgia, la
data de 8 mai 1886. Dr. John Styth Pemberton, un farmacist local,
a produs conform legendei siropul pentru
Coca-Cola intr-un vas de arama pe un trepied, in curtea din spatele
casei sale. A dus un borcan cu noul produs la farmacia “Jacob’s”
de pe aceeasi strada, unde a fost testat, declarat “excelent”
si pus in vanzare cu cinci centi paharul. In mod intentionat (sau
in mod accidental, nu se cunoaste exact), noului sirop i-a fost adaugata
apa carbonatata pentru a produce o bautura care a devenit dintr-o
data “ Delicioasa si Racoritoare”, o tema ce continua
sa se auda astazi oriunde se savureaza Coca-Cola.
Considerand ca “cei doi C vor arata bine in reclame” Frank
Robinson, partenerul si contabilul doctorului Pemberton, a sugerat
numele si a scris cu acest scris unic marca inregistrata
“ Coca-Cola”, ce este acum renumita. Primul anunt publicitar
pentru “Coca-Cola”, a aparut curand in The Atlanta Journal.
Acesta invita cetatenii insetati sa incerce “noua si populara
bautura carbonatata”. Pe copertinele magazinelor au aparut bannere
pictate de mana cu sugestia “Consumati”, ce era adaugata
pentru a informa trecatorii ca noua bautura era racoritoare. In timpul
primului an vanzarile au atins, in medie, cifra modesta de noua portii
pe zi.
Dr. Pemberton nu si-a dat niciodata seama de potentialul bauturii
pe care o crease. Treptat, a vandut parti ale afacerii sale diferitilor
parteneri si chiar inainte de moartea sa, in 1888, si-a vandut actiunile
ramase lui Asa G. Candler. Domnul Candler, un om de afaceri din Atlanta
cu o mare intuitie in materie de afaceri, a continuat sa cumpere drepturi
suplimentare si a obtinut controlul in totalitate al afacerii.
ERA
CANDLER
La data de 1 mai 1889, Asa Candler a publicat o reclama de o pagina
in The Atlanta Journal si si-a declarat firma sa (firma de vanzari
en-gros si en-detail) ca “singura proprietara a Coca-Cola…Delicios.
Racoritor. Antrenant. Tonic”. Titlul exclusiv de proprietate,
pe care domnul Candler l-a obtinut in 1891, a costat in total 2.300$.
Pana in anul 1892, flerul de comerciant al domnului Candler a impulsionat
vanzarea de sirop Coca-Cola, facand-o sa sporeasca de aproape zece
ori. Curand dupa aceasta si-a lichidat farmacia “Jacobs”
si si-a indreptat intreaga atentie spre bauturi racoritoare. Impreuna
cu fratele sau John S. Candler, cu Frank Robinson, fostul partener
al lui John Pemberton, si cu alti doi asociati, domnul Candler a format
in Georgia o corporatie cu numele de The Coca-Cola Company. Capitalul
initial a fost de 100.000$.
Marca inregistrata “Coca-Cola”, folosita pe piata din
anul 1886, a fost inregistrata la Biroul de Inventii al Statelor Unite
la data de 31 ianuarie 1893 (inregistrarea a fost reinoita periodic).
Crezand cu fermitate in publicitate, domnul Candler a dezvoltat eforturile
depuse de doctorul Pemberton in domeniul marketing-ului, distribuind
mii de cupoane pentru o sticla de Coca-Cola gratuita. A promovat continuu
produsul, distribuind suveniruri, calendare, evantaie, ceasuri, urne
si multe altele, toate cu marca inregistrata Coca-Cola.
Afacerea a continuat sa se dezvolte si in anul 1894 s-a deschis in
Dallas (Texas), prima fabrica de producere a siropului din afara orasului
Atlanta. Altele s-au deschis la Chicago (Illinois) si la Los Angeles
(California), in anul urmator.
In 1895, la trei ani dupa infiintarea Companiei Coca-Cola, domnul
Candler a anuntat in raportul sau anual catre actionari: “Coca-Cola
se bea acum in fiecare stat si teritoriu din Statele Unite”.
Pe masura ce a crescut cererea de Coca-Cola, The Coca-Cola Company,
si-a dezvoltat rapid capacitatea de productie. O cladire noua, ridicata
in 1898 pe Edgewood Avenue la College Street (care mai tarziu a devenit
“Coca-Cola Place”), a fost primul sediu dedicat exclusiv
productiei de sirop si conducerii afacerii. Domnul Candler a salutat
noua structura cu trei etaje si a declarat-o “suficienta pentru
toate necesitatile noastre de acum incolo”. Ea a devenit insa
neincapatoare dupa numai un deceniu.
INCEPE IMBUTELIEREA
In
timp ce eforturile domnului Candler se indreptau spre impulsionarea
vanzarilor la pahar, se dezvolta un nou concept care urma sa raspandeasca
savurarea bauturii Coca-Cola in intreaga lume.
In 1894, in Vicksburg, Mississippi, Joseph A. Biedenharn a fost atat
de impresionat de cererea crescanda pentru Coca-Cola pe care o vindea
la pahar, incat a instalat o masinarie de imbuteliat in spatele magazinului
sau si a inceput sa vanda navete de Coca-Cola plantatiilor si fabricilor
de cherestea de-a lungul raului Mississippi. El a fost primul imbuteliator
de Coca-Cola.
Imbutelierea pe scara larga a fost posibila in 1899, cand Benjamin
F. Thomas si Joseph B. Whitehead din Chattanoga (Tennessee), au obtinut
de la domnul Candler drepturile exclusive de a imbutelia si vinde
Coca-Cola in Statele Unite. Cu contractul in mana s-au alaturat lui
John T. Lupton, tot din Chattanoga, si au inceput sa dezvolte ceea
ce acum a ajuns sa fie sistemul de imbuteliat Coca-Cola din intreaga
lume.
Prima fabrica de imbuteliat dupa incheierea noului contract, a fost
deschisa in Chattanoga in 1899 si a doua in Atlanta, in anul urmator.
Realizand atunci ca nu puteau obtine suficient capital pentru a construi
fabrici de imbuteliat in intreaga tara, domnii Thomas, Whitehead si
Lupton au decis sa caute capital strain. Au semnat contracte cu persoane
competente, pentru a realiza fabrici de imbuteliat Coca-Cola in anumite
zone geografice.
In urmatorii 20 de ani, numarul de fabrici a crescut de la doua la
peste 1000, 95 la suta dintre ele fiind in proprietatea localnicilor
si cu angajati ai acestora. Odata cu dezvoltarea afacerii, realizarea
unui echipament de imbuteliat de mare viteza si a unor mijloace de
transport tot mai eficiente au permis imbuteliatorilor sa serveasca
mai multi clienti, cu un numar mai mare de produse. Astazi sistemul
de imbuteliere Coca-Cola constituie reteaua cea mai mare si mai raspandita
de productie si distributie din lume.
Protejarea
unui nume valoros
Imbuteliatorii
de Coca-Cola de la inceputul acestui secol au avut partea lor de dificultati.
Cele mai serioase dintre acestea au fost legate de protejarea produsului
si a ambalajului de imitatori.
Reclama facuta din vreme a avertizat cu privire la pericolul popularitatii.
“Cereti originalul” si “Nu acceptati surogate”,
aminteau consumatorilor ca trebuie sa fie multumiti numai cu produsul
original.
Lupta fara sfarsit impotriva substituirii a constituit forta principala
ce s-a aflat in spatele evolutiei sticlei contur de Coca-Cola. Pana
in 1915 s-au folosit o mare varietate de ambalaje dar, pe masura ce
s-a intensificat competitia, au aparut tot mai multe imitatii.
Coca-Cola merita un ambalaj distinct si, in 1916, imbuteliatorii au
aprobat sticla unica, specifica, proiectata de Root Glass Company
of Terre Haute, Indiana.
Forma sticlei contur, ce ne este acum familiara, a fost inregistrata
ca marca de catre Biroul de Inventii al Statelor Unite in 1977, o
onoare ce se acorda numai unui numar restrans de ambalaje. Sticla
s-a alaturat astfel marcilor inregistrate “Coca-Cola”,
inregistrata in 1893, si “Coke”, inregistrata in 1945.
UN
OM PE NUME WOODRUFF
In
1919, actiunile Candler ale Companiei Coca-Cola au fost vandute bancherului
Ernest Woodruff, din Atlanta, si unui grup de investitori, contra
sumei de 25 milioane dolari.
Patru ani mai tarziu, Robert Winship Woodruff, fiul lui Ernest Woodruff,
a fost ales presedintele Companiei, incepand astfel sase decenii de
conducere active a afacerii. Inainte de a se alatura firmei de bauturi
racoritoare, barbatul in varsta de 33 de ani din Georgia, promovase
de la vanzator pe camion la vice-presedinte si director general al
White Motor Company.
Noul presedinte a pus un accent deosebit pe calitatea produsului.
Domnul Woodruff a initiat o campanie denumita “Bautura de Calitate”,
folosind un personal format din oameni cu inalta calificare, pentru
a incuraja si ajuta locurile unde Coca-Cola se vindea la pahar in
vanzarea si servirea corecta a bauturii. Cu ajutorul imbuteliatorilor
de frunte, conducerea Companiei a stabilit standarde de calitate pentru
fiecare faza a operatiei de imbuteliere. Domnul Woodruff a vazut un
potential urias pentru afacerea cu sticle de Coca-Cola asa ca suportul,
constand in publicitate si marketing, a fost sporit substantial. La
sfarsitul anului 1928, vanzarile de sticle Coca-Cola au depasit pentru
prima data vanzarile la pahar.
Robert Woodruff a condus de-a lungul anilor afacerea Coca-Cola spre
inaltimi de neegalat ale succesului commercial. Conceptele de comercializare
ce sunt considerate obisnuite astazi, erau privite ca revolutionare
pe vremea cand ele au fost introduse de catre domnul Woodruff.
Compania Coca-Cola a fost prima care a introdus, de exemplu, inovatia
cartonului cu sase sticle Coca-Cola in primii ani ai deceniului al
treilea, permitand astfel consumatorului sa transporte mai usor Coca-Cola
acasa.
Cutia simpla de carton cu sase sticle, descrisa ca “un ambalaj
pentru casa, un maner ca o invitatie”, a devenit unul dintre
cele mai puternice instrumente de comercializare ale industriei de
bauturi racoritoare.
In 1929, cartonului i s-a alaturat un alt progres revolutionar, racitorul
de metal cu capac, care a facut posibila servirea bauturilor Coca-Cola
rece ca gheata la locurile de vanzare cu amanuntul. Racitorul a fost
apoi imbunatatit cu refrigerare mecanica si actionare automata cu
ajutorul monedelor. In felul acesta fabricile, birourile si multe
alte institutii au devenit locuri de desfacere pentru bauturile racoritoare.
La fel ca si sticla contur, in 1929 a fost adaptat un pahar standard
special pentru dozatoare, care a ajutat campania publicitara Coca-Cola.
Aceste pahare, care se mai folosesc si azi la multe dozatoare, sunt
o dovada vizibila a popularitatii fara varsta a bauturii Coca-Cola.
Targul International de la Chicago din anul 1933 a marcat introducerea
dozatoarelor automate, in care se amestecau siropul si apa carbonatata
pe masura ce se turna bautura. Operatorii dozatoarelor servisera manual
Coca-Cola de la crearea acestei bauturi in 1886, iar vizitatorii targului
erau uimiti vazand operatorul cum servea o bautura racita adecvat
numai prin actionarea unei manete. Astazi, tehnologia moderna continua
sa dozeze produsele Companiei Coca-Cola mai rapid si mai bine decat
inainte.
Pentru
bauturile racoritoare nu exista granite
Poate
ca aportul cel mai insemnat al domnului Woodruff l-a constituit viziunea
lui asupra bauturii Coca-Cola ca produs international. Lucrand impreuna
cu asociatii talentati, a reusit sa realizeze impulsul global care
in cele din urma a adus Coca-Cola spre toate colturile lumii.
Expansiunea internationala a firmei Coca-Cola a inceput in 1900 cand
Charles Howard Candler, fiul cel mare al fondatorului Companiei, a
luat cu el un borcan de sirop intr-o vacanta in Anglia. A urmat o
comanda modesta la Atlanta, de cinci galoane de sirop.
In acelasi an, Coca-Cola a ajuns in Cuba si Puerto Rico si nu a durat
mult pana sa inceapa distributia pe plan international a siropului.
In primii ani ai secolului trecut s-au construit fabrici de imbuteliat
Coca-Cola in Cuba, Panama, Puerto Rico, Filipine si Guam. In 1920
a inceput imbutelierea intr-o fabrica din Franta, primul imbuteliator
de Coca-Cola de pe continentul european.
In 1926 domnul Woodruff a angajat Compania pe calea expansiunii internationale
organizate prin infiintarea Departamentului de Relatii Externe care
a devenit in 1930 o filiala cunoscuta sub numele de The Coca-Cola
Export Corporation. In acel moment numarul de tari care aveau fabrici
de imbuteliat Coca-Cola a crescut de patru ori, iar Compania a initiat
o relatie de parteneriat cu Jocurile Olimpice, relatie care trecea
dincolo de granitele culturale.
Coca-Cola si Jocurile Olimpice si-au inceput asocierea in vara anului
1928, atunci cand un vas American a sosit in Amsterdam transportand
echipa olimpica a Statelor Unite si 1000 de navete de Coca-Cola. Patruzeci
de mii de spectatori care au umplut stadionul au asistat la doua premiere:
aprinderea pentru prima oara a flacarii olimpice si prima vanzare
de Coca-Cola la o Olimpiada. Imbracati in haine si sepci purtand marca
Coca-Cola, vanzatorii au satisfacut setea fanilor, timp in care, in
afara stadionului, standurile cu racoritoare, cafenelele, restaurantele
si micile magazine denumite “winkles” serveau Coke la
sticle si din dozatoare.
Viziunea domnului Woodruff, legata de potentialul international al
bauturii Coca-Cola, se implementeaza si se imbunatateste in continuare
de catre Companie, de catre imbuteliatorii si filialele lor, incluzand
afacerea Coca-Cola intr-un sistem global.
UN
SIMBOL AL PRIETENIEI
La
izbucnirea celui de al doilea razboi mondial, Coca-Cola se imbutelia
in 44 de tari, de ambele parti ale conflictului. Departe de a distruge
afacerea, razboiul a adus cu el noi provocari si posibilitati pentru
intreg sistemul Coca-Cola.
Intrarea Statelor Unite in razboi a adus o comanda de la Robert Woodruff
in 1941, “pentru a avea grija ca fiecare barbat in uniforma
sa poata obtine o sticla de Coca-Cola contra 5 centi, oriunde s-ar
afla si oricat ar costa aceasta pentru companie.
Acest efort de a furniza fortelor armate Coca-Cola a fost initiat
atunci cand a sosit o telegrama urgenta de la Sediul generalului Dwight
Eisenhower, din Africa de Nord. Datata 29 iunie 1943, acasta cerea
expedierea de materiale si echipament pentru 10 fabrici de imbuteliat.
Precedata de directive ca transporturile sa nu inlocuiasca alte transporturi
militare, telegrama cerea de asemenea si expedierea a 3 milioane de
sticle cu Coca-Cola, impreuna cu materie prima pentru a produce aceeasi
cantitate de 2 ori pe luna.
In termen de 6 luni, un inginer al Companiei a fost trimis la Alger
si a inaugurat prima fabrica, predecesoara celor 64 de fabrici de
imbuteliat ce au fost expediate in strainatate in timpul celui de
al doilea razboi mondial. Fabricile au fost construite aproape de
fronturile din Europa si din zona Pacificului. In timpul razboiului,
personalul din serviciul militar a consumat peste 5 miliarde sticle
de Coca-Cola, pe langa nenumaratele portii provenite din dozatoarele
si unitatile mobile independente din zonele fronturilor.
Prezenta bauturii Coca-Cola a facut insa mai mult decat sa ridice
moralul trupelor. In multe zone a oferit posibilitatea localnicilor
sa guste pentru prima oara Coca-Cola – un gust pe care in mod
evident l-au savurat. Cand s-a instaurat din nou pacea, sistemul Coca-Cola
urma sa se extinda in intreaga lume. De la mijlocul deceniului al
cincilea si pana in 1960, numarul de tari cu fabrici de imbuteliere
aproape s-a dublat.
Pe masura ce lumea iesea dintr-o perioada de conflicte, Coca-Cola
aparea in intrega lume ca un simbol al prieteniei si al bauturilor
racoritoare.
PROGRESUL
IN DIRECTIA INDICATA DE VREMURI
Din
ultimii ani ai deceniului al cincilea si pana in anii ’70, Statele
Unite, ca si majoritatea tarilor din lume s-au schimbat intr-un ritm
fara precedent. Compania Coca-Cola a trecut si ea prin cele mai dramatice
schimbari in domeniile marketing-ului si al comercializarii, de la
aparitia imbutelierii in anii ’90 ai secolului trecut. Al doilea
razboi mondial a dat o noua forma lumii si Compania s-a aflat in fata
unei piete globale de desfacere noi si mult mai complexe.
Ambalarea. Pana la jumatatea deceniului al saselea, lumea Coca-Cola
era definite de sticla contur, de sase uncii si jumatate sau de paharele
in forma de clopot pentru dozatoare. Odata ce consumatorii au inceput
sa ceara varietate, compania a raspuns cu ambalaje noi, tehnologie
noua si produse noi.
In 1955, Compania a introdus sticlele de 10,12 si 26 uncii (8 uncii=aprox.
240ml) de format adecvat consumului unei familii, sticle care au avut
un success imediat. Cutiile de metal, realizate pentru prima oara
pentru fortele armate de peste ocean, s-au gasit pe piata din 1960.
Apoi dupa ani de cercetari in domeniul sticlelor de plastic pentru
bauturi racoritoare, Compania a introdus in anul 1977 ambalajele PET
la dimensiunea de doi litri.
Produsele. Compania a introdus de asemenea si noi bauturi racoritoare
pentru a satisface un spectru tot mai larg de gusturi. Nascuta in
1960 in Germania, familia de bauturi racoritoare Fanta a devenit cel
de-al treilea sortiment din lume ca cifra de vanzari. Sprite, o bautura
pe baza de suc de lamaie, a urmat in anul 1961.
Publicitatea. De-a lungul anilor, melodii, versuri si sloganuri au
imprimat ritmul campaniilor publicitare Coca-Cola. Unul dintre cele
mai renumite sloganuri publicitare, “The Pause That Refreshes”
a aparut pentru prima oara in The Saturday Evening Post in anul 1929.
El a fost sustinut de “It’s The Refreshing Thing To Do”
in 1936 si “Global High Sign”. Anii ’50 au produs
“Sign Of Good Taste”, “Be Really Refreshed”
si “Go Better Refreshed”.
Au urmat multe alte sloganuri memorabile inclusive “Things Go
Better With Coke” in 1963. “It’s The Real Thing”,
folosit pentru prima oara in 1942 a fost readus in 1969 pentru a sustine
un nou mod de comercializare pentru Coca-Cola ce a avut un success
remarcabil.
Ilustratii sugestive, realizate de catre artisti de frunte, inclusive
Norman Rockwell, apareau in anunturi publicitare pline de culoare,
care “proiectau” imaginea produsului in reviste importante.
“Portretele” populare ale lui Mos Craciun realizate de
cunoscutul artist Haddon Sundblom, care au inceput in anii’30,
au continuat ca anunturi publicitare de sarbatoare in a doua parte
a anilor’50 si in primii ani ai deceniului al saptelea.
Incepand cu jumatatea deceniului al treilea, radioul a fost cel mai
important mijloc de comunicare pentru Coca-Cola. In anii’60
popularele versuri “Things Go Better With Coke” au devenit
un hit al spoturilor publicitare radio, folosindu-se grupuri de success
ca The Supremes, The Four Seasons, Jan And Dean si The Moody Blues.
Reclamele companiei s-au schimbat o data cu lumea, adresandu-se unor
noi grupuri de consumatori prin intermediul unor noi medii de comunicare,
in mod special al televiziunii. In 1950, de “Thanksgiving Day”
(Ziua Recunostintei), Edgard Bergen si prietenul lui, Charlie McCarthy
au aprut in cadrul primului show live al retelei de televiziune ce
a fost sponsorizat de Compania Coca-Cola. O data cu evolutia acestui
mediu de comunicare de la sponsorizarea programelor la reclame comerciale
care apareau in timpul diferitelor show-uri, multe celebritati au
facut reclama pentru Coca-Cola. Printre cunoscutii animatori care
au aparut in timpul reclamelor comerciale Coca-Cola de la televiziune
si radio in aniii’60 au fost Surorile McGuire, Aretha Franklin
si Neil Diamond.
In decursul anilor, modul de a face reclama pentru Coca-Cola s-a schimbat
in multe privinte, dar mesajul, ca si marca inregistrata, au ramas
aceleasi.
O
AFACERE GLOBALA
O
data cu intrarea in cel de al patrulea sfert al secolului 20, legatura
emotionala dintre Coca-Cola si consumatorii ei a devenit tot mai puternica
si tot mai globala. In 1971, tinerii din intrega lume s-au adunat
pe varful unui deal din Italia pentru a canta “I’d like
to buy the world a Coke”(as dori sa cumpar lumii o Coca-Cola),
o reactie la vremurile violente. Acest moment a constituit si o privire
indreptata spre viitorul Companiei: o prezenta globala in continua
expansiune si atasament tot mai profund pentru cea mai pretuita marca
din lume.
Forta si prestigiul marcii Coca-Cola au fost exemplificate in 1988,
cand 3 studii independente realizate la scara mondiala de catre Landor&Associates,
au confirmat ca cea mai cunoscuta si mai admirata marca din lume este
Coca-Cola.
Publicitatea din anii’70 si ’80 a continuat o lunga traditie
care a prezentat bautura Coca-Cola ca pe una dintre placerile simple
ale vietii, distincte si acceptata oriunde. In 1976 a fost introdusa
campania “Coke Adds Life”, punand bazele pentru introducerea
in 1979 a sloganului “Have a Coke and a Smile”.
In 1982 a fost lansata in intrega lume tema “Coke is it!”
pentru a reflecta spiritul pozitiv al anilor ’80 si pentru a
afirma din nou suprematia Coca-Cola. “Can’t Beat the Feeling”
a caracterizat anii ’80 in timp ce “Can’t Beat the
Real Thing” a condus spre anii ’90 si spre introducerea
in 1993 a campaniei “Always Coca-Cola”.
In
drum spre mileniul III
The
Coca-Cola Company a inceput sa-si dezvolte reteaua globala in anii’20,
fiind acum prezenta in peste 200 de tari si producand sute de milioane
de portii pe zi. Sistemul Coca-Cola a aplicat cu succes o formula
simpla la scara globala: crearea unui moment racoritor contra unei
sume mici de bani, de sute de milioane de ori pe zi, de un milliard
de ori pe zi.
The Coca-Cola Company si reteaua ei de imbuteliatori cuprind cel mai
sofisticat si extins (atotpatrunzator) sistem de productie si distributie
din lume. Mai mult decat orice, acest sistem inseamna oameni devotati
care lucreaza din greu pentru a vinde Coca-Cola, Coca-Cola light,
Sprite, Fanta si alte produse ale Companiei .
Inseamna, de exemplu, o echipa australiana formata din tata si fiu
care conduc 7000 de kilometri pe saptamana prin tinuturi salbatice
pentru a vinde Coca-Cola unor consumatori izolati. Inseamna, de asemenea,
un filipinez in varsta de 73 de ani care vinde Coca-Cola rece in fiecare
zi in piata din orasul sau si refuza sa plece pana ce nu a vandut
cel putin 50 de navete.
Sistemul unic in lume a facut din Compania Coca-Cola prima intreprindere
de bauturi racoritoare din lume. Compania vinde aproape jumatate din
toate bauturile racoritoare ce se consuma in intreaga lume.
De la Boston la Beijing, de la Montreal la Moscova, mai mult decat
orice alt produs de consum, Coca-Cola a adus placere consumatorilor
insetati de pe intreg mapamondul. De peste un secol, Coca-Cola creaza
zilnic momente speciale de placere sutelor de milioane de oameni.
Istoria bauturii Coca-Cola reprezinta povestea unor momente speciale.
Aceste momente isi au originea intr-un vas de arama asezat pe un trepied
din curtea doctorului Pemberton si ele au fost inmultite cu multe
miliarde de asemenea momente pe intreg globul. Ele au devenit familiare
si universale prin publicitatea unica facuta de domnul Candler si
prin viziunea domnului Woodruff care a dorit sa aduca Coca-Cola la
indemana tuturor. Momentele acestea fac din Coca-Cola cel mai omniprezent
produs de consum din lume. In fiecare zi, Coca-Cola isi intareste
pozitia de bautura racoritoare a lumii. De milioane de ori pe zi,
oamenii traiesc un moment delicios si racoritor pe care numai Coca-Cola
il poate oferi. In decursul a peste un secol de schimbari si dintr-o
noua era care promite si mai multe schimbari, Coca-Cola ramane un
simbol fara varsta al bauturilor racoritoare de calitate.
SURSA: SITUL WWW.COCA-COLA.RO