Strategii de marketing

 

INSTITUTII SI ORGANISME DE MARKETING

 

  • ADETEM – Association Francaise pour le Developpement des Techniques de Marketing
  • editeaza prestigioasa publicatie RFM (Revue Francaise de Marketing)
  • AFM – Association Francaise de Marketing
  • editeaza revistele RAM (Recherches et Applications en Marketing) si DM (Decisions Marketing) si multe alte anuare si buletine
  • AM – Academy of Marketing
  • a fost fondata in 1972, in Marea Britanie
  • organizeaza seminarii si conferinte la nivel national si regional
  • AMA – American Marketing Association
  • a luat fiinta in 1937, in SUA
  • editeaza prestigioasa revista “Journal of Marketing” si multe alte buletine, reviste etc.
  • este cea mai larga asociatie, avand aproximativ 45000 membri, din peste 100 de tari
  • AMS – Academy of Marketing Science
  • a fost creata in SUA, in 1971
  • organizeza conferinte anuale
  • premiaza marketerul anului, lucrari de cercetare etc.
  • editeaza revista acdemiei – JAMS (Journal of AMS), buletine etc.
  • APMF – Federatia de Marketing Asia-Pacific
  • AROMAR Asociatia Romana de Marketing
  • a luat fiinta in 1971 si a devenit membru IMF in acelasi an
  • a editat Buletinul AROMAR
  • in prezent, editeaza publicatia Management-Marketing
  • EMAC – European Marketing Academy
  • EMC – European Marketing Confederation
  • a fost infiintata in 1967, sub denumirea initiala de European Marketing Council
  • in 1993 a fost constituita legal, in Belgia, ca asociatie non-profit
  • ESOMAR – European Society for Opinion and Marketing Research
  • asociatie internationala fondata in 1948
  • are in prezent peste 4000 de membri din 100 de tari, depasind spatiul european
  • FELAM – Federatia Asociatiilor de Marketing din America Latina
  • IAA – International Advertising Agency
  • are peste 3000 de membri din 95 de tari
  • editeaza revista “International Advertiser”
  • organizeaza congrese mondiale la intervale de 2 ani, care si-au castigat reputatia de a fi cele mai importante intruniri din lume in domeniul comunicatiilor de marketing
  • IMF – International Marketing Federation
  • a luat fiinta in 1962, avand ca membri fondatori 10 asociatii nationale de marketing (din Australia, Danemarca, Elvetia, Franta, Filipine, Italia, Japonia, Anglia, Germania si SUA)
  • WMA – World Marketing Association
  • a fost oficializata in 1996, la prima conferina privind marketingul global, organizata de AMA, la Chicago
  • in prezent reuneste: AMA, APMF, EMC, FELAM

 

 

 

 



CELE 4 STRATEGII ANTREPRENORIALE IN MARKETING

 

Sistemul antreprenorial presupune practici si strategii de piata, intr-un cuvant-tactica antreprenoriala. Strategiile antreprenoriale sunt distincte si deosebite.

    1. Arunca in lupta toate resursele pe care le ai
    2. Loveste acolo unde nu exista nimic
    3. Gasirea si ocuparea unei brese ecologice
    4. Schimbarea valorilor si a caracteristicilor unui produs

1.”Arunca in lupta toate resursele pe care le ai”este strategia cea mai putin previzibila, este necrutatoare si nu admite greseli. Cu aceasta strategie nu exista a doua sansa, dar daca reuseste recompensele sunt mari.

Un exemplu este Hoffman La Roche din Elvetia, cea mai mare si probabil cea mai profitabila companie farmaceutica. Originile ei sunt insa umile: pana in 1925 era o firma mica, care fabrica vopsele textile. A mizat apoi pe vitaminele nou descoperite, intr-un timp in care existenta lor nu era acceptata de lumea stiintifica. A achizitionat patentele de vitamine pe care nu le dorea nimeni, a angajat cercetatori de la Universitatea din Zurich, oferindu-le salarii de cateva ori mai mari decat cele de profesori si a investit toti banii pe care ii avea si pe care i-a imprumutat pentru fabricarea si comercializarea acestor produse.

Dupa 60 de ani Hoffman La Roche detinea jumatate din piata mondiala a vitaminelor. Compania a folosit strategia si in anii ’30 cand a intrat in afacerea medicamentelor cu sulf, desi majoritatea oamenilor de stiinta considerau ca ele nu pot combate infectiile si in anii ’50 cand a intrat in afacerea tranchilizantelor musculare, considerate pe vremea aceea eretice.

Singura problema a acestei strategii este ca daca nu merge de la inceput, atunci nu merge de loc. Strategia este totusi prea riscanta pentru a fi folosita in alte scopuri decat inovatii majore

2. “Loveste acolo unde nu exista nimic” este strategia cu doua forme: “imitatia creatoare”si “judoul antreprenorial

In cazul “imitatiei creatoare” antreprenorul face ceva ce a facut deja altcineva, dar il imbunatateste, inovand.

Un exemplu si stralucitul practician al acestei strategii este IBM. La sfarsitul celui de al doilea razboi mondial IBM a construit un computer adevarat, prima masina prevazuta cu o “memorie”si capacitatea de a fi “progamata”.Si totusi sunt putine lucrurile in care IBM e considerat un innovator in computere. Aceasta pentru ca, de indata ce a prezentat computerul, IBM a abandonat propriul proiect si a preluat proiectul rivalului sau ENIAC. ENIAC era mult mai potrivit pentru lucrul intr-o firma, de exemplu pentru statele de salariu, dar cei care l-au proiectat nu i-au vazut utilitatea. Imitatorul creator priveste produsul din punctual de vedere al cumparatorului. Computerul personal produs de IBM este practic identic cu cel produs de Apple, dar IBM a oferit de la inceput software si a inlesnit cumpararea.

“Imitatia creatoare” incepe cu pietele, nu cu produsul; cu clientii, nu cu producatorii.

Un alt exemplu este Tylenol: acesta a fost folosit ani de zile ca analgesic si se procura numai pe baza de reteta .Pana de curand un analgesic mai vechi , aspirina, nu avea nici o contraindicatie si detinea suprematia. Tylenol nu este asa de puternic, dar nu are efecte secundare si nu provoaca tulburari gastrice. Cand Tylenol s-a putut procura fara reteta succesul in SUA a fost mai mare decat anticipasera producatorii. Dar acest succes a creat ocazia pentru “imitatia creatoare”: firma Johnson& Jonson a inteles ca exista o piata pentru un medicament care inlocuia aspirina. Tylenol a aparut ca un analgesic universal si sigur, iar in 2 ani conducea piata.

In cazul “judoului antreprenorial” un exemplu este cel al Laboratoarelor Bell care au inventat tranzistorul. Producatorii americani au preconizat ca acesta nu va fi gata pana in 1970; firma Sony nu era cunoscuta in afara granitelor Japoniei si nici nu se ocupa de aparatura electronica pentru consumatori. Citind in ziare despre existenta tranzistorului, presedintele Sony a plecat in SUA, unde a cumparat o licenta Bell Labs pentru suma ridicola de 25.000$. Doi ani mai tarziu firma Sony a realizat primul radiotranzistor portabil; cantarea mai putin decat cel cu tub electronic cu vid obisnuit, iar pretul era mai scazut. Trei ani mai tarziu Sony domina piata Americana a radiourilor ieftine, iar dupa 5 ani captase intreaga piata mondiala.

3.”Gasirea si ocuparea unei brese ecologice

Aceasta strategie aspira la obtinerea controlului intr-o zona limitata. Aceasta tinde sa-i faca pe cei care o practica imuni la concurenta si imposibil de provocat.

Oricine cunoaste marcile importante de autoturisme, dar putini stiu numele companiilor care furnizeaza sisteme electrice si de iluminare pentru acestea. Firmele sunt vechi pentru ca industria automobilelor ests veche. Aceste specializari le-au impins atat de in fata incat nu merita ca cineva sa le concureze si au devenit standard.

De mai multe zeci de ani exista doua companii, primele agentii de voiaj, Thomas Cook in Europa si American Express in SUA, care detin monopolul asupra cecurilor de calatorii. Cea mai mare amenintare a acestei brese este succesul, momentul cand piata de specialitate devine piata de masa. La fel s-a intamplat si cu parfumeriile. O firma franceza, Coty, a creat industria moderna a parfumului. Pe la mijlocul anilor ’20 firma a obtinut monopolul in aceasta industrie. Pana in 1929 piata produselor cosmetice a fost o piata de specialitate, o piata a paturii superioare si a clasei de mijloc. In timpul recesiunii a devenit o piata de masa si s-a divizat in produse de lux si de masa. Piata de specialitate dominate de Coty a disparut, iar firma a intrat in declin.

4.”Schimbarea valorilor si a caracteristicilor unui produs”

In acest caz strategia insasi este o inovatie. Ea transforma produse sau servicii vechi in ceva nou, le schimba utilitatea, valoarea si caracteristicile economice.

Un exemplu de firma care a aplicat strategia este Gillette. King Gillette nu a inventat aparatul de ras; in ultimele decade ale sec. al XIX-lea erau o multime de aparate patentate. Dintr-o data agentii comerciali si vanzatorii trebuiau sa arate “respectabil”. Putini stiau sa foloseasca briciul, iar o vizita la barbier era prea scumpa si se pierdea prea mult timp.

Multi inventatori au proiectat aparate de ras; totusi nici unul nu a putut sa le vanda. O sedinta la barbieri costa 10 centi, iar pretul celui mai ieftin aparat era 5$. Gillette nu a “vandut” aparatul. El le-a oferit pentru o suma de 55 de centi cu amanutul si 20 centi angro, 1/5 din costurile de fabricatie. Dar

l-a proiectat astfel incat sa nu se poate folosi decat cu lamele produse de el.

Acestea il costau cam 1 cent bucata, iar el le vindea cu 5 centi. Si pentru ca puteau fi folosite de 6-7 ori un barbierit costa mai putin de 1 cent.

Gillette a stabilit un pret pentru ceea ce cumpara clientul, adica barbieritul si nu ceea ce face producatorul.

Sursa: “Inovatia si siatemul antreprenorial” de Peter Drucker


 

EVOLUTIA CONCEPTULUI DE MARKETING – o atitudine, o filozofie, un mod de gandire…

 

  • Baker, M. - una dintre cele mai reprezentative personalitati ale scolii britanice de marketing
    • “enigma marketingului consta in faptul ca el este una dintre cele mai vechi activitati ale omului si totusi este privit ca cea mai recenta dintre disciplinele economice”
    • “ ‘impingerea’ bunurilor pe piata nu este la fel de eficienta cum este cea a focalizarii (concentrarii) pe obiectivul obtinerii satisfactiei”
  • A.M.A. - American Marketing Association – “marketingul vizeaza procesul programarii si realizarii producerii, pretului, promovarii si distributiei ideilor, bunurilor si serviciilor care determina schimburile menite sa satisfaca obiective individuale si organizationale”
  • Stanton, W.J. - reputat specialist american, profesor universitar

- “marketingul este un intreg sistem de activitati economice referitoare la programarea, stabilirea preturilor, promovarea si distribuirea produselor si serviciilor menite sa satisfaca cerintele consumatorilor actuali si potentiali”

  • McCarthy si Perrault - renumiti profesori americani

- “marketingul semnifica suma tuturor eforturilor dirijate catre o intreprindere in vederea satisfacerii consumatorilor sai cu un profit”

  • Kotler, Philip - parintele marketingului modern

- “marketingul reprezinta activitatea umana indreptata in directia satisfacerii nevoilor si dorintelor prin intermediul schimbului”

  • Baker, M. - “marketingul este atat o orientare manageriala, cat si o functie economica; orientarea in marketing porneste si se incheie cu consumatorul, impunand mai degraba sa se produca ceea ce se poate vinde si nu sa se lupte pentru a vinde ceea ce cineva poate produce”
  • Denner, A. - “ marketingul cuprinde analiza permanenta a cererii, pe de-o parte, si pe de alta parte, stabilirea si punerea in actiune a mijloacelor de satisfacere a acesteia, in conditiile unui profit optim” , deci mk =satisfacerea cererii + profitul
  • Marketingul semnifica o lupta, o modalitate de a actiona pentru a iesi castigator; este o lupta a avantajului tactic asupra concurentei
  • Adascalitei, V. - “marketingul reprezinta stiinta luptei pt. reusita in afaceri”
  • Kotler, Philip - “marketingul contemporan reprezinta un mecanism economic si social prin care indivizii si grupurile isi satisfac nevoile si dorintele lor prin intermediul crearii si schimbului de bunuri, servicii si idei intre semeni”
  • Marketingul este privit ca un proces sau actiune practica, in timp ce conceptul de marketing reflecta o atitudine, o filozofie si un mod de gandire
  • Noua optica in marketing impune marketingul ca pe o stare de spirit, menita sa insufle o preocupare continua de adaptare a ofertei in raport de cerintele reale, spre deosebire de vechea optica, traditionala, cand intreprinderea incerca sa se impuna pe piata cu produsele sau serviciile sale, realizate sau comercializate fara o cunoastere reala a cerintelor pietei.*

 

prima pagina | realitatea are o poveste | divertisment | evenimente | gazeta ABM
idei, strategii, studii | resurse | cariere ABM | forum | contact

[ Firme de consultanta | Idei de afaceri | Pas cu pas | Strategii de business
Strategii de marketing | Studii de caz ]



Copyright © ABM Community 2004, Toate drepturile rezervate | IE 5, 800 x 600, Flash, Java | neoCreatio Concept 2004 | Webmaster xilviu
.