Parerea mea

Marketing de tara

Nation branding este o idee care a generat un interes in crestere in ultimii ani inclusiv in tari ca Statele Unite, Germania, Franta, Portugalia, Estonia, Polonia care au apelat la ajutorul expertilor care sa le remodeleze identitatea Ca instrument de piata, brandingul se afla intr-o continua schimbare. Desi foarte similare in aparenta, branding-ul unei companii si branding-ul unei natiuni sunt doua notiuni total diferite. Dupa cum sublinia si Wally Olins in lucrarea sa, „Trading Identities" principalele asemanari rezida in tehnicile folosite si in faptul ca in ambele cazuri „materialul" care este prelucrat este factorul uman. Cheia succesului atunci cand vine vorba de o natiune este sesizarea oportunitatii potrivite precum si trecerea printr-o serie de etape care sa fie compatibile si din punct de vedere politic. Cel mai rasunator succes, din ultimele decenii, este Spania, care la nivelul anului 1975 era privita ca o tara lovita de saracie, cu o economie deficitara; dupa moartea lui Franco si apropierea de Europa perceptia publicului, in general, s-a schimbat dramatic fapt datorat initiativei guvernamentale si promovarii regionale. In ceea ce priveste tarile din Sud-Estul Europei, brandingul este de asemenea vazut ca un element crucial in lupta pentru aderarea la Uniunea Europeana sau pentru cresterea competivitatii pe piata investitiilor, procese care depind in mare masura si de felul in care sunt percepute tarile respective de statele mai dezvoltate ca Franta sau Germania. Principalele directii asupra carora se insista in cadrul unui proces de branding sau re-branding a unei tari sunt urmatorele: Turismul. Perceput de obicei ca cel mai vizibil element din cadrul unui proces de nation branding, turismul este de asemenea sectorul care atrage si cele mai multe resurse si este in plus una dintre cele mai puternice forte de marketing. Pentru a profita pe deplin de potentialul acestei resurse trebuie insa sa existe o corelare atenta si cu celelalte canale de comunicare. Marci exportate. O marca puternica, distincta, este probabil cea mai importanta valoare pe care o tara o poate oferi exportatorilor sai: inscriptia „Made in Japan" este de regula asociata cu produsele electronice, in timp ce „Made in Italy" este apanajul creatiilor vestimentare. In momentul actual exporturile de marci de prestigiu formeaza una din caile de reusita in dezvoltarea si mentinerea imaginii nationale. Politica interna si externa. Tarile sunt de asemenea judecate si dupa felul in care liderii trateaza politica interna si externa. Ca orice alt domeniu si acesta trebuie corelat la imperativele stategiei. Atunci cand politicul este aliniat cu celelalte domennii pozitionarea unei tari in comunitatea globala se realizeaza cu maximum de eficienta. Populatia. Un canal esential in transmiterea potentialului unei tari pe piata globala este populatia. Atunci cand fiecare locuitor- nu doar diplomati, staruri media sau politicieni- devine un „ambasador" al propriei culturi putem vorbi de o transformare pozitiva. - Sergiu Gruita -

 

 

 


Creativitate - cheia spre succes?

Se spune ca forta motrice a acestui mileniu ar fi cunoasterea si in principal dezvoltarea creativitatii umane.Fiecare dintre noi are cu siguranta un potential creativ ,diferenta consta in modul de a-l folosi,de importanta pe care o acordam acestuia.Intr-o lume plina de schimbari si rasturnari de situatii este important sa ne putem adapta la nou si sa transformam realitatea prin imaginatie creativa si initiativa.Creativitatea nu este vitala numai in arta asa cum s-ar crede,dimpotriva rolul sau se amplifica in industrie,afaceri,educatie si in alte multe domenii. Pentru cei mai multi,creativitatea pare a fi o insusire speciala pe care o poseda numai oamenii speciali.Din fericire,lucrurile nu stau asa.Cu toate ca intr-adevar unii oameni au idei mai interesante sau pur si simplu au un dar 'natural' spre inovare,toti putem sa ne remarcam prin anumite 'sclipiri' sau momente inspirate. Sa ne gandim la putere sau profit.Nu este de ajuns sa ai un capital intelectual ridicat sau fonduri consistente ca sa ai succes in afaceri.In economia celui de-al treilea val profitul este adus de idei,de imagini si strategii noi. Mai mult ca oricand publicitatea inseamna inovare.Privind lumea prin ochii unui consumator ,care ar fi reteta de castigare a acestuia ? Desigur,mai intai de toate ar trebui sa-i captezi atentia ,sa priveasca reclama si sa ii placa asa de mult incat sa incerce produsul(ceea ce s-ar numi "brand awareness"),iar daca l-a incercat sa doreasca sa-l cumpere si a doua si a treia oara …si in final sa fie loial marcii in sine.Daca ne gandim bine,totul a pornit de la o simpla reclama… Firmele ce detin suprematia pe piata publicitara sunt cu siguranta cele care aduc ceva nou in campaniile clientilor ,cele care se schimba conform pietei si adopta strategii variate,de genul "closer to the public".Trebuie sa stii ce doresc oamenii sa vada si sa auda si sa iei atitudine. Sa fii creativ presupune sa iesi din comun si sa ai curajul sa iti expui ideile in cele mai diverse forme.Succesul Leo Burnett este datorat in primul rand creativitatii uluitoare,adaptarii cerintelor diferitelor piete din lume si relatiei stranse cu clientii-Burnett stie mereu ce isi doreste clientul,viziunea lor este comuna si puternica. Similar, una dintre ideile de baza Lowe&Partners suna cam asa:"Creativity pays,uncreativity costs." Creativitatea face diferenta.Din pacate piata publicitara din Romania este destul de saraca,desi brand-urile sunt mature.Daca ar fi realizat un clasament probabil majoritatea spoturilor ar fi prost cotate. Un spot bun este unul care iti ramane in minte ceva timp dupa ce s-a oprit difuzarea lui,sau unul pe care ti-ar placea sa-l revezi si nu sa schimbi canalul TV imediat ce apare… Este cu adevarat foarte greu sa realizezi ceva care sa reprezinte cat mai fidel realitatea (daca 'minti' si amplifici calitatile produsului,iar clientii sunt dezamagiti,cu siguranta a doua oara nu mai cumpara) si sa fie si atractiv pe deasupra. Si atunci cum faci reclama atractiva la un produs plictisitor sau care pur si simplu nu exprima nimic-cum ar fi un salam de porc sau un pachet de servetele ? Schimbarea de imagine este mereu un pas in directia buna intr-o lume in perpetua schimbare,in fond ideile pot veni oricand si de oriunde,important e sa nu se piarda si sa fie puse cap la cap la timpul potrivit. Cheia ar fi sa nu ne gandim la sensul obisnuit al lucrurilor.Toata lumea ar zice :Bine,salamul e bun de mancat in pauza de masa si atunci fac un spot cu un muncitor care musca dintr-un sandwich,iar servetelele le pun pe masa sau in geanta unei cucoane si asta a fost tot.Aceste clisee nu impresioneaza pe nimeni si nici nu determina sa incerce produsele respective. Daca salamul ar fi insa strecurat in sacosa unei persoane(fara ca ea sa stie) si dupa ea ar merge un sir de catei ,ar urmari-o pana la usa casei si ar dormi acolo nopti la rand pana ar face rost de o feliuta de salam,iar servetelele ar fi atat de rezistente incat cineva ar cobori pe geam pe o franghie innodata din ele,poate unii telespectatori s-ar uita si chiar ar cumpara produsele respective,macar asa "de dragul reclamei".La urma urmei ,daca produsul isi merita reclama,asta era cel mai important.sa cumpere o data. Creativitatea schimba viitorul.De fapt ea este cea care il face.De aceea merita sa incercam sa ne dezvoltam abilitatile creative,sa invatam cat mai mult si sa ne pastram ideile.Cu siguranta succesul nu ne va ocoli.

 

 

 


Planuri de campanie

 

In fiecare zi suntem asaltati de mesaje, acasa, pe strada, la facultate, la birou, în biblioteca, peste tot, mesaje, mesaje, mesaje...In fiecare zi un specialist în relatii publice îsi pune imaginatia la încercare, descoperind o noua directie demna de urmat în promovarea produsului sau.

La ora actuala, în publicitate se folosesc pâna si ouale, bancile din parcuri, cosurile de pâine, fatadele si zugraveala edificiilor publice ca suporturi publicitare. Publicul –tinta este urmarit pretutindeni, pe toate canalele mediatice, televiziune, radio, presa, expozitii, etc. Ca indivizi suntem zilnic tinta a sute de mesaje publicitare, dar oare mai suntem receptivi la acestea?

Mesajul este facut pentru a seduce, a persuada, a convinge. El nu este neutru. Daca ofera o anumita informatie, atunci nu o face decât pentru a populariza produsul, serviciul sau cauza sociala, pentru a provoca o schimbare de atitudine sau comportament. Masura în care reuseste sa faca acest lucru depinde de capacitatea realizatorului de a crea un mesaj care sa produca maximum de interes si care sa atraga atentia în comparatie cu alte mesaje similare( de care beneficiem din plin la ora actuala pe piata majoritatii produselor). O cât de neînsemnata scapare din vedere poate avea ca efect esecul total al campaniei. Iar în domeniul advertisingului cu greu putem vorbi de o a doua sansa. Poate doar daca avem de-a face cu un amabil domn Chazz Palminteri, care „îndulcit” cu o Coca-Cola Vanilla, ne va ierta imprudenta, ba poate chiar ne va rasplati curiozitatea. Scurt si la obiect, dar cu efect garantat. Jimmy!

Care este „reteta” unui mesaj reusit? Cum am putea sa mai atingem cu ceva sensibilitatea amortita a unui public saturat de reclame cu gospodine istete si instalatori minune, cu sampoane care revolutioneaza calatoria cu avionul, cu ape minerale care-ti asigura victoria la partidele de sah...Victime ale asalturilor mass-mediei, îndurate cu stoicism, ne putem considera cu totii deja experti în aceasta „bucatarie”: mesajul care sa poata sa razbata dincolo de fortareata de indiferenta cladita de fiecare dintre noi din instinct de supravietuire trebuie sa fie diferit de toate celelalte, sa fie de înteles, sa soseasca la momentul oportun, sa fie mobilizator. Un mesaj trebuie sa convinga, nu sa descrie. A descrie diferitele servicii oferite de organizatie/companie nu reprezinta ceva mobilizator.

La ce ingrediente vom face apel într-o campanie? La creativitate, la ratiune, la imaginatie, la coercitie sau, pur si simplu, la intuitie? Daca vrem sa atragem atentia, vom recurge la mesaje bazate în special pe creativitate. Pentru a determina o schimbare de atitudine, vom insista pe ratiune sau imaginatie, iar pentru a induce o schimbare de comportament vom folosi coercitia.

Când vorbesc de schimbare de comportament, ma refer la acele campanii sociale, prin care Ministerul Sanatatii ne avertizeaza ca „Tutunul/ Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sanatatii”, cel al Mediului ne someaza SA AVEM GRIJA DE MEDIUL ÎNCONJURATOR sau o campanie de asigurari auto le cere soferilor SA FOLOSEASCA CENTURA DE SIGURANTA.

În cazul în care urmarim promovarea unui produs, nu trebuie sa uitam de elementul esential, natura produsului respectiv. De exemplu, fructele si legumele se vând mai bine aratându-le decât descriindu-le. Chiar si sucul de portocale devine irezistibli daca te imaginezi delectându-te nu într-o cada, ci chiar într-o portocala ! Am putea sa mai ramânem, în aceste conditii, indiferenti la mesajul reclamei Prigat, ″Înfructa-te!″?

Daca produsul este putin diferentiat de cele similare ale concurentei, atunci trebuie sa punem accentul pe creativitate, deoarece trebuie sa îl facem deosebit, special si sa stimulam curiozitatea publicului. Putem chiar merge ceva mai departe cu inovatiile, transformând o bautura clasica (prin gustul si CULOAREA ei) într-un lichid de un albastru excentric si cam... spirtos pentru o bautura racoritoare...E adevarat ca gusturile nu se discuta. Si totusi, este bine sa ne concentram pe astfel de atuuri atunci când ele sunt atractive pentru public larg. Apoi desigur, conceptul de „atractiv” este unul subiectiv si poate fi înteles în diferite moduri.

Cum ne adaptam publicului tinta? Nu exista reclame eficiente pentru toata lumea, de aceea e important sa definim si sa întelegem grupul de consumatori caruia ne adresam prin recalma. Caci diferentele de vârsta, sex, venit si educatie se manifesta în viziuni diferite asupra vietii si, implicit, în interese si aprecieri diferite ale reclamelor si marcilor/ categoriilor de produse. De exemplu, daca ne adresam tinerilor, trebuie sa gasim elemente care sa-i impresioneze. De altfel, se stie ca tinerii sunt mai îndrazneti si mai critici fata de societate în comparatie cu vârstnicii. De aceea, nu vom ezita sa propunem o axa de campanie care sa corespunda acestei abordari. Astfel, McDonald′s a ales pentru campania recenta o axa ″delincventa″ pentru produsele sale. Este vorba de tânarul rapper, care ne povesteste, în ritm Justin Timberlake, cum a fost în bar sa se distreze, a comandat tot ce i-a trecut prin cap, iar cînd a venit nota de plata...supriza: parca ar fi comandat tot barul! Morala: du-te cu prietenii la McDonald′s, unde orice sandwich e numai 20000 si, mai nou, poti sa bei si bere. So,I guess everybody’s lovin′it!

Am mentionat anterior notiunea de axa a campaniei”. Ce este ea? Axa este tema campaniei, cea care va orienta apoi alegerea sloganului. Slogan, hmmm...., alta notiune familiara, si totusi, ce reprezinta de fapt „un slogan”? Este fraza-cheie care însoteste fiecare mesaj; este o formula scurta, concisa, usor de retinut, care te ia prin surprindere. Fiecare companie îsi alege axa care corespunde cel mai bine mesajului conceput pentru publicurile-tinta.

In ciuda importantei pe care o are într-adevarcalitatea mesajului într-o campanie publicitara, treuie totusi sa tinem cont de faptul ca, în ziua de azi, publicitatea bombardeaza publicul cu mesaje, prin toate mijloacele posibile, încât nici nu mai pare sa conteze atât produsul sau rationalitatea mesajului, cât amploarea „zgomotului”facut în jurul mesajului. Atunci câmd milioane de pesoane urmaresc o emisiune, cum ar fi Jocurile Oiimice, campionatele de fotbal sau seriale TV, anumite companii îsi prezinta în pauzele publicitare de doua-trei ori, în moduri diferite ( în cel mai fericit caz) produsul. Indiferent daca vrem sau nu, vâlva facuta în jurul produsului ne va atrage atentia. Asa cum s-a întâmplat si în cazul mult disputatului produs al companiei Pepsi, Pepsi Blue. In ciuda numeroaselor critici care i-au fost aduse ( nu neaparat neîndreptatite), firma si-a atins scopul: curiozitatea consumatorilor a dus la cresterea semnificativa a vânzarilor produsului respectiv pe perioada sarbatorilor. Produsul în sine a fost putin important (dovada fiind chiar „editia limitata”, adica faptul ca a fost comercializat pentru o perioada limitata de timp) spre deosebire de reclama si „vâlva”, fie ea si negativa, care au ocupat locul principal în asigurarea succesului campaniei.

În concluzie, exista un demers logic, rational, un ansamblu de instructiuni ce trebuie urmarite în construirea unei campanii publicitare?

Unii specialisti în domeniu ar putea sustine ca nu au folosit niciodata o metoda speciala si ca au reusit totusi sa comunice mesajul dorit celor din jur. Exista, într-adevar, persoane care poseda un „ al saselea simt”, extraordinar, cu ajutorul caruia gestioneaza intuitiv resursele si relatiile publice, realizând campanii de succes. De exemplu, Olivieri Toscani a facut din campaniile Benetton un succes deosebit, bazându-se pe flerul si pe ideile sale provocatoare. Însa el a putut face acest lucru pentru ca vindea un produs care nu solicita decât o implicare redusa din partea consumatorilor. A cumpara un pulover Calvin Klein sau Benetton nu presupune o reflectie profunda din partea cumparatorului. Este o problema de gust si, nu în ultimul rând, de „buzunar”, a fiecaruia, iar acestea variaza cu repeziciune. O imaginatie bogata este suficienta, în astfel de cazuri, pentru a atrage atentia cumparatorului asupra produsului. Însa, atunci când este nevoie ca publicul sa se gândeasca bine înainte de a actiona, o imagine atractiva nu mai este suficienta. Asa se întâmpla c’nd dorim o schimbare de comportament din partea publicului-tinta. Oamenii nu pot fi convinsi sa renunte la fumat, la alcool sau la relatiile sexuale neprotejate în acelasi mod în care sunt determinati sa cumpere, la un pret ridicat, un tricou doar pentru a face publicitate unei marci anume.

Exista, totodata, grupuri care nu ajung sa-si raspândeasca ideile, campanii de informare care nu functioneaza si produse care nu se vând, în pofida unor strategii aplicate. Ce provoaca aceste esecuri? Ei bine, comunicarea realizata într-o forma sau la momentul nepotrivit.

În momentul în care vrem sa vindem un produs sau sa impunem un comportament ori o idee, patrundem în universul misterios al naturii umane. Indivizii reactioneaza uneori rational, însa cel mai adesea sunt influentati de sentimente si impulsuri emotionale. A face un plan de campanie înseamna a stabili relatii între fiecare dintre aceste elemente pentru a gasi cele mai bune solutii, realiste si realizabile, care sa functioneze în mod corespunzator.

Concluzia: mesajul ca mesaj, dar tot sentimentele, bata-le....

Un articol de IRINA DRAGAN

.

 

 

 


Cum se promoveaza Romania

 

Turismul este supranumit “industria fara fum” si asa cum practica a demonstrate-o, poate aduce sume importante la bugetul unei tari (Tailanda, Malaysia, Egipt, etc.) sau zone (insula Pastelui, insula Creta, Rio de Janeiro etc.). Prin intermediul sumelor

cheltuite intr-o tara de turistii straini are loc fenomenul numit “export intern”- cea mai profitabila forma de export.

Obiectivele turisice promovate de Romania

Romania are obiective turistice unice, totul este sa le promoveze. Obiectivele stabilite prin intermediul programului IBD al Ministerului Federal German pentru Cooperare

Economica si Dezvoltare, destinat alinierii Romaniei la normele UE sunt:

  • Promovarea unor regiuni turistice, unice pe plan international. Acestea sunt in special Transilvania, Bucovina, Maramures si Delta Dunarii.
  • Alcatuirea de organizatii regionale
  • Dezvoltarea de oferte turistice in regiunile selectionate
  • Promovarea agroturismului in regiunile selectate, mai ales in stransa legatura cu proiectul de sprijinire a sectorului viticol

Turismul rural se vrea o emblema a Romaniei, fiind sprijinit de ANTREC (Asociatia

Nationala pentru Turism Ecologic si Cultural) precum si de fondurile SAPARD pentru dezvoltare rurala.

Romania organizeaza si participa la targuri de turism

In aprilie 2004 va avea loc la Romexpo a VIII-a editie a Targului National de Turism (TNT), iar in octombrie 2004 a IX-a editie a Targului International de Turism

(TIN) tot la Romexpo. TIN a devenit prin valoarea estetica si comerciala un reper in aceasta parte a Europei.

In ultimii ani Romania a fost prezenta la marile targuri internationale de turism si a incheiat contracte de colaborare cu importanti tour-operatori din Europa. In urma contractului cu tour-operatorul german ITS in 2003 au vizitat litoralul romanesc 24 000 de turisti germani.

Aspecte inedite

In 2002 a fost repusa in functiune calea ferata ingusta (Mocanita) in judetul Mures pentru un grup de 14 turisti din Suedia, Germania, Norvegia si Luxemburg care au platit pentru acest serviciu suma de 2300$.

In 2001, pentru prima data in capitala s-a infiintat o linie de transport urban cu destinatie exclusiv turistica, care da posibilitatea efectuarii turului de oras in mod organizat.

Programul pentru Delta Dunarii consta in identificarea de noi trasee turistice. Se merge pe sistemul safari, totul limitandu-se la fotografiere si filmare.

Asociatiile regionale- un concept european de promovare

In ultimii ani s-au constituit asociatii regionale menite sa reuneasca in cadrul lor toate fortele existente pe plan local, interesate de promovarea potentialului turistic al zonei respective. Pana in 2003 fusesera create 9 asemenea asociatii regionale de promovare cum ar fi Bucovina, Delta, Maramures. Ele au fost constituite in resedintele unor judete ca Suceava, Constanta, Alba, Maramures, Timis etc.

Avantajele acestei formule de promovare sunt:

  1. Reunirea tuturor fortelor interesate in dezvoltare turistica a spatiului regional
  2. Posibilitatea de a constitui un volum mai mare de fonduri

Imagini din “Could Mountain” vor promova Romania

In 2002 s-au creat primele spoturi care promovau Romania, sloganul fiind: “Romania, mereu surprinzatoare”, precum si multe pliante de o calitate apreciabila.

De curand Romania a incheat un contract cu producatorii filmului “COULD MOUNTAIN” prin care a obtinut dreptul de a folosi imagini pentru realizarea unui spot care sa promoveze tara. Spotul va fi difuzat la cele mai importante canale de televiziune din Europa si nu numai, fiind insotit de un testimonial al regizorului Antony Minguela despre Romania.

articol de Alina Blaga

 

 

 

 

 


Marketing FLP

Unul dintre cele mai simple planuri de marketing este cel adoptat de firme destul de recunoscute international pentru calitatea si diversificarea produselor, firme precum Forever Living Products sau Amway. Este remarcabila de fapt modalitatea de incepere a unei afaceri proprii.

Daca oamenii cumpara produsele de la tine (de fapt de la firma, dar prin intermediul tau ca reprezentant), nu castigi numai profitul din vanzarea cu amanuntul, ci si bonusuri si alte comisioane substantiale. Daca ii sponzorizezi pe altii pentru a deveni distribuitori, obtii si mai mult. Cu cat le este lor mai bine, cu atat iti este si tie mai bine. Mai simplu de atat nu se poate.

Mai mult vei porni in afacerea ta cu produse, (precum spuneam mai sus) cu produse de calitate, deja testate, neavand nevoie decat de putina putere de convingere, o buna promovare (din mai multe puncte de vedere si indiferent la ce nivel: oral, practic, statistic, mostre din cataloagele firmei sau pur si simplu exemple de persoane care au folosit produsele firmei respective, etc).

Odata lansat, firma iti va furniza structura si suportul sau pentru a te ajuta in dezvoltarea afacerii tale.

Planul acesta de marketing iti asigura totodata si pozitia pe care o vei castiga. Aceasta inseamna ca din moment ce vei atinge o anumita pozitie in planul de marketing, vei ramane acolo. De asemenea, te vei bucura si de succesul echipei tale, din moment ce planul de marketing nu permite depasiri in retea.

Totul in planul de marketing este gandit in asa fel incat sa te ajute in construirea unei afaceri proprii solide si stabile. Planul prevede recunoasteri si intalniri de instruire, prezentari si demonstratii de produse penrtu potentiali clienti, totul pentru a dispune de timpul necesar pentru ce este cu adevarat important: clientii si distribuitorii tai. Cu o pregatire mai buna si o echipa motivata puternic afacerea va creste permanent si te va aduce mai aproape de obiectivele si visele tale.

Chiar daca produsele acestor firme au un dezavantaj destul de mare si anume pretul destul de ridicat, ele (firmele) dispun de clienti fideli si aceasta, dupa parerea mea reprezinta o dovada buna a unei aplicari reusite a strategiilor de marketing, (mai ales cea bazata pe promovarea produsului, mentinerea legaturii cu clientii deja implicati si cei potentiali).

Preluare si dupa site-ul

firmei FLP

 

 

 


 

prima pagina | realitatea are o poveste | divertisment | evenimente | gazeta ABM
idei, strategii, studii | resurse | cariere ABM | forum | contact

[ Interviuri | Parerea mea ]



Copyright © ABM Community 2004, Toate drepturile rezervate | IE 5, 800 x 600, Flash, Java | neoCreatio Concept 2004 | Webmaster xilviu
.